3 ژانویه 2023- مطالعه اخیراً منتشر شده در Arthritis Research & Therapy نشان می دهد که سطوح بالاتر قند خون ناشتا در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو- که با رادیوگرافی تشخیص داده شده است (KOA)- که به سندرم حساس شدن مرکزی (CS) نیز مبتلا هستند، با بدتر شدن علائم زانو در طول پیگیری 1 ساله مرتبط است.

سندرم حساس شدن یا حساسیت مرکزی، نوعی از تجربه درد است مبنی بر اینکه سیستم عصبی مرکزی(CNS)  می تواند به واسطه محرک های حسی و پیام های عصبی دردناک (به خصوص پیام های دردناک مکرر و طولانی) از طریق عواملی چون انعطاف پذیری(Plasticity)  تغییر کند و باعث افزایش درجه درد، مدت زمان درد و پاسخ های متفاوتی از درد گردد و همچنین بیان کننده این مسئله است که درد می تواند بدون اینکه از طریق روش های معمول محرک های مضر محیطی تحریک گردد، نیز رخ دهد.

نویسندگان پیشنهاد کردند که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به کنترل قند خون، به ویژه در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو و سندرم حساس شدن مرکزی همزمان، برای کاهش علائم زانو توجه کنند.

داده‌های مقطعی و گروهی نشان می دهد که سطوح بالاتر گلوکز خون سرم در بیماران مبتلا به KOA با علائم شدیدتر زانو مرتبط است. تحقیقات بیشتر در مورد رابطه طولی بین قند خون سرم و علائم زانو مورد نیاز است، به ویژه با توجه حساس شدن مرکزی همزمان، که همچنین علائم زانو را بدتر می کند.

با توجه به پیشینه فوق،Daisuke Chiba  از دانشکده پزشکی دانشگاه هیروساکی در آئوموری در ژاپن و همکارانش با هدف ارزیابی رابطه طولی بین قند خون ناشتا (FBG) در ابتدا و تغییر در علائم زانو بر اساس حساس شدن مرکزی همراه آن، تحقیقاتی را انجام دادند.

نویسندگان 297 شرکت کننده (با میانگین سنی59.6 سال) را در این مطالعه ثبت نام کردند. در ابتدا، ارزیابی رادیوگرافی ساده از مفاصل دو طرفه ی زانو با توجه به ﻣﻘﯿﺎس ﮐﻠﮕﺮن ﻻرﻧﺲ(KLG)  انجام شد. همه بیماران در هر زانو حداقل امتیازKLG ≥ 2 را نشان دادند. قند خون ناشتا و پرسشنامه حساس شدن مرکزی 9(CSI-9) در ابتدای تحقیق ارزیابی شد. بیش از 10 نقطه در CSI-9 به عنوان مثبت بودن یا وجود CS، تعریف شد.KOOS (امتیاز نتیجه ی آسیب زانو و استئوآرتریت) در ابتدا و یک سال پیگیری مورد بررسی قرار گرفت. KOOS خود شامل پنج ریز مقیاس شامل درد، علائم، میزان فعالیت در زندگی روزمره، ورزش و تفریح ، و کیفیت زندگی مرتبط با زانو (QOL) بود.   ΔKOOSیا تغییر در  KOOS، با تفاضل KOOS در ابتدای تحقیق از KOOS پس از یک سال پیگیری محاسبه شد.ΔKOOS ، به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و متغیر مستقل پس از تعدیل جنسیت، سن، CSI-9  و BMI در ابتدا، قند خون ناشتا (FBG) بود.

یافته های کلیدی این مطالعه به این شرح است:

·  از 297 نفر، 16.2٪ به عنوان CS مثبت مشخص شدند. در گروه CS منفی، هیچ ارتباطی بین سطوح FBG در ابتدای تحقیق و ΔKOOS یافت نشد.

·  FBG در ابتدای تحقیق با دردΔKOOS ، میزان فعالیت در زندگی روزمره و ورزش ارتباط منفی داشت.

به طور خلاصه، داشتن سطوح بالاتر FBG در ابتدای تحقیق، با بدتر شدن علائم زانو در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو و سندرم حساس شدن مرکزی در طی یک سال پیگیری مرتبط بود. از سوی دیگر، قند خون ناشتا از نظر طولی با علائم زانو مرتبط نبود.

نویسندگان نوشتند: یک ارتباط منفی بین وجود همزمانCS و امتیازات KOOS در ابتدا برای بیماران مبتلا به KOA رادیوگرافیک وجود داشت. با این حال، سندرم حساس شدن مرکزی خود بر تغییرات طولی در KOOS تاثیری نداشت. بنابراین، علائم زانو در بیماران رادیوگرافیک KOA که به سندرم حساس شدن مرکزی نیز مبتلا هستند، تنها زمانی بدتر شد که قند خون ناشتای آنها افزایش یافت.

منبع:

https://medicaldialogues.in/orthopaedics/news/higher-fasting-blood-sugar-worsens-knee-symptoms-in-patients-with-knee-osteoarthritis-and-comorbid-cs-study-104883